Τρίτη, 21 Ιανουαρίου 2014

Το TOP 10 της μεταπολιτευτικής χριστιανικής λογοκρισίας στην Ελλάδα

Η Ελλάδα αποτελεί εν έτει 2014 την τελευταία θεοκρατία της Ευρώπης. Η παραπάνω παραδοχή δεν επιδέχεται περαιτέρω αναλύσεων ή παράθεσης αναλυτικών στοιχείων για τον οποιονδήποτε έχει επαφή με την κοινωνική και πολιτική ζωή στη χώρα μας από τη σύσταση του νεοελληνικού κράτους και εξής.
Με αφορμή την πρόσφατη καταδίκη του 27χρονου Φίλιππου Λοΐζου (κατασκευαστή της σελίδας «Γέρων Παστίτσιος» στο facebook) σε 10μηνη φυλάκιση «για εξύβριση θρησκεύματος κατ’ εξακολούθηση» από το Α’ Αυτόφωρο Μονομελές Πλημμελειοδικείο Αθηνών, αποφασίσαμε να συντάξουμε ένα κείμενο παρουσιάζοντας στους επισκέπτες μας το Top 10 της χριστιανικήςλογοκρισίας των ιδεών τις τελευταίες δεκαετίες στη χώρα μας.
Το θέμα αυτό μπορεί να μην έχει σχέση με τον Μυθικισμό και τις προεκτάσεις του, παρ’ όλα αυτά θεωρούμε πώς αποτελεί ένα ζήτημα ύψιστης σημασίας για τη δημοκρατία και την ελευθερία της έκφρασης στην Ελλάδα. Σχετίζεται επίσης άμεσα με το διαρκές και διαχρονικό αίτημα όλων των προοδευτικών ανθρώπων στη χώρα μας για τον διαχωρισμό κράτους και εκκλησίας, ένα αίτημα που, περιέργως, διαγράφεται από τη μνήμη και τα προγράμματα όλων ανεξαιρέτως των κομματικών σχηματισμών του Κοινοβουλίου αμέσως μετά το πέρας της εκάστοτε εκλογικής αναμέτρησης.
(Σημείωση: Οι 10 περιπτώσεις «ιερής λογοκρισίας» που ακολουθούν σαφέστατα και δεν είναι οι μοναδικές, παρ’ όλα αυτά είναι ενδεικτικές μιας χρόνιας παρέμβασης του ορθόδοξου ιερατείου στα γράμματα και τον πολιτισμό του νεοελληνικού κράτους).  

 Το TOP 10 της μεταπολιτευτικής χριστιανικής λογοκρισίας στην Ελλάδα

10) Ο “Άγιος” Πρεβέζης και ο Κολλάτος

Το 1979 η εφημερίδα «Απογευματινή» αποκαλύπτει ένα σκάνδαλο… μεγατόνων, δημοσιεύοντας φωτογραφία τουμητροπολίτη Πρεβέζης, Στυλιανού, με μία γυμνή γυναίκα, γεγονός που αναστατώνει το πανελλήνιο. Ο τότε υπουργός Παιδείας της Ν.Δ,  Ιωάννης Βαρβιτσίωτης, στέλνει το υλικό της υπόθεσης στην ιερά σύνοδο, που αποφασίζει να θέσει σε αργία τον Στυλιανό.
Έναν χρόνο αργότερα, ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κολλάτος παρουσιάζει την θεατρική παράσταση «Ο Άγιος Πρεβέζης» που σημειώνει πρωτοφανή επιτυχία, ενώ το 1981 το σενάριο μεταφέρεται και στον κινηματογράφο. Ωστόσο ο Κολλάτος δεν ανέβασε ανεμπόδιστα την παράστασή του αφού υπέστη διώξεις από την εκκλησία οδηγούμενος στα δικαστήρια.
Πάντως η εφημερίδα «ΤΑ ΝΕΑ» σημειώνει σε ρεπορτάζ εκείνης της εποχής (30/12/1980): «Η υπόθεση θα μπορούσε ν’αποτελέσει μια ακόμη δοκιμασία των θεσμών μιας δημοκρατικής πολιτείας, αλλά η ανέλπιστη εμπορική επιτυχία του έργου σε σχέση με την ποιότητά του (όπως τουλάχιστον την προσδιόρισαν οι ειδικοί) και το γεγονός ότι η πολυήμερη δίκη διακόπτοταν για να μη χάσουν οι ηθοποιοί την παράσταση, αναιρούν κάθε επιχείρημα περί “λογοκρισίας της καλλιτεχνικής δημιουργίας».

9) Η δίκη της θρησκευτικής κριτικής 

Το 1980 ο συγγραφέας Θωμάς Μάρας καταδικάζεται σε 10μηνη φυλάκιση με αφορμή τη συγγραφή του βιβλίου του «Οι Αντιφάσεις της Καινής Διαθήκης», στο οποίο και σημείωνε τις εκατοντάδες διαφορές που εντοπίζονται ανάμεσα στα κείμενα των χριστιανικών ευαγγελίων.

8) Ο τελευταίος κινηματογραφικός… Πειρασμός

Το 1988 το μυθιστόρημα του Νίκου Καζαντζάκη, «Ο τελευταίος πειρασμός» μεταφέρεται στον κινηματογράφο από τον σκηνοθέτη Μάρτιν Σκορτσέζε ξεσηκώνοντας θύελλα διαμαρτυριών στο «χριστεπώνυμο» πλήθος αλλά και στους εκκλησιαστικούς κύκλους της χώρας μας. Με επίσημη επιστολή του προς την Πολιτεία, ο τότε αρχιεπίσκοπος Σεραφείμ ζητά τον Αύγουστο εκείνου του έτους την απαγόρευση της ταινίας σημειώνοντας χαρακτηριστικά: «Πιστεύομεν, ότι η ενδεχόμενη προβολή της ως άνω ταινίας και στην Ελλάδα θα προσκρούσει ευθέως στη θρησκευτική ομοιογενή ευαισθησία του Λαού μας (και δη όχι μόνο των ορθοδόξων αλλά και των περισσοτέρων ετεροδόξων χριστιανών που κατοικούν εδώ), διότι η ταινία επιχειρεί τη φρικιαστικότερη χυδαιοποίηση του Προσώπου του ιδίου του ιδρυτού της χριστιανικής θρησκείας, γεγονός που δεν έχει το όμοιό του ως προς τον “σχολιασμό” οποιουδήποτε άλλου θρησκευτικού διδασκάλου».
Τα επεισόδια που εκδηλώνονται εκτός αλλά και εντός κινηματογραφικών αιθουσών είναι αμέτρητα και το Μονομελές Πρωτοδικίο αποφασίζει τελικώς να την θέσει εκτός κυκλοφορίας. Στο μεταξύ είχε προλάβει να κόψει περί τα 160.000 εισιτήρια…

 7) Καύση βιβλίων στο Millenium

Τον Ιανουάριο του 2000 η Ελλάδα υποδέχεται τη νέα χιλιετία με τον… κατάλληλο τρόπο. Πλήθος «πιστών» συγκεντρώνεται έξω από το βιβλιοπωλείο «Ιανός» στη Θεσσαλονίκη με άγριες διαθέσεις. Αιτία η παρουσίαση του βιβλίου του  Μίμη Ανδρουλάκη, «Μ εις την Ν» (εκδόσεις Καστανιώτη), που είχε ξεσηκώσει θύελλα διαμαρτυριών από εκκλησιαστικούς παράγοντες κατά το προηγούμενο διάστημα. Το κοινό της εκδήλωσης και ο συγγραφέας αποδοκιμάζονται, ενώ διάφορα αντικείμενα εκτοξεύονται προς τη βιτρίνα του βιβλιοπωλείου. Highlight της βραδιάς το κάψιμο σελίδων του βιβλίου από το φανατισμένο πλήθος, με τον τότε βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας (και μετέπειτα νομάρχη), Παναγιώτη Ψωμιάδη, να στέκεται περήφανος δίπλα στην εστία της φωτιάς.

 6) Η ύπαιθρος και ο Αριστοφάνης

Τον Ιούλιο του 2004, ο μητροπολίτης Σερρών, σε συνεργασία με τον δήμαρχο της πόλης Γ. Μωυσιάδη, επιτυγχάνουν την ακύρωση θεατρικών παραστάσεων του Αριστοφάνη από τον θίασο του ηθοποιού Λάκη Λαζόπουλου. Οι παραστάσεις ήταν προγραμματισμένες να λάβουν χώρα σε υπαίθριο θέατρο που βρίσκεται πλησίον βυζαντινής εκκλησίας του αγ. Νικολάου. Την πλήρη του στήριξη στην όλη εξέλιξη είχε εκφράσει και ο τότε αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος, ο οποίος ανέφερε χαρακτηριστικά: «Δε θα βάλουμε τον Αριστοφάνη μέσα στην Εκκλησία. Μπορεί να πάει να δει κανείς τα έργα του στο θέατρο». Από τη μεριά του ο Λάκης Λαζόπουλος σημείωνε, ανάμεσα στα άλλα, μέσω της ανακοίνωσης που εξέδωσε: «Ο αρχιεπίσκοπος με τις δηλώσεις του ανοίγει διάπλατα πόρτα στο σκοταδισμό στον 21ο αιώνα και απέναντί του οι άνθρωποι του πολιτισμού θα σταθούν δυναμικά. Οι πόρτες του μαύρου παρελθόντος έκλεισαν».

 5) Το κόψιμο της ταινίας του Γαβρά στο Μουσείο Ακρόπολης

Το καλοκαίρι του 2009 ο πρόεδρος του Οργανισμού Ανέγερσης Νέου Μουσείου Ακρόπολης, Δημήτρης Παντερμαλής, αλλά και ο τότε υπουργός πολιτισμού (και νυν πρωθυπουργός) Αντώνης Σαμαράς, μπαίνουν στο στόχαστρο της εγχώριας και διεθνούς κοινής γνώμης. Αιτία η απόφασή τους να περικόψουν σκηνές από την ταινία του διεθνούς φήμη σκηνοθέτη, Κώστα Γαβρά, που προβάλλονταν στο νέο Μουσείο Ακρόπολης και που παρουσίαζαν χριστιανούς μοναχούς να καταστρέφουν κατά τους πρώτους μεταχριστιανικούς αιώνες τμήματα του Παρθενώνα. Η απόφασή τους αυτή, βέβαια, πάρθηκε ύστερα από έντονες πιέσεις που δέχτηκαν από εκκλησιαστικούς παράγοντες σε ανώτατο επίπεδο.
Το γεγονός προκαλεί τη διεθνή κατακραυγή, ενώ στις 2 Αυγούστου ομάδες πολιτών διοργανώνουν συγκέντρωση διαμαρτυρίας έξω από το μουσείο μοιράζοντας εκατοντάδες φυλλάδια σε τουρίστες και περαστικούς, καταγγέλοντας το εν Ελλάδι θεοκρατικό καθεστώς. Κάτω από το βάρος των πιέσεων, οι υπεύθυνοι του μουσείου αναγκάζονται να πάρουν πίσω την αρχική τους απόφαση.

4) Εκκλησία και Χρυσή Αυγή

Στις 4 Οκτωβρίου του 2012, δεκάδες μέλη χριστιανικών και ακροδεξιών οργανώσεων συγκεντρώνονται έξω από το θέατρο «Χυτήριο», επιτυγχάνοντας την ακύρωση της παράστασης Corpus Christi. Να σημειωθεί ότι λίγες ημέρες νωρίτερα, η ιερά σύνοδος είχε καταθέσει ασφαλιστικά μέτρα ζητώντας την οριστική διακοπή της παράστασης «για προσβολή και βλασφημία στα θεία».
Την ίδια περίοδο, ο Πειραίως Σεραφείμ σε συνεργασία με βουλευτές της Χρυσής Αυγής, υπογράφουν από κοινού μήνυση εναντίον των συντελεστών της θεατρικής παράστασης.

 3) Ο Μυθικισμός διώκεται

Στις 17 Ιουνίου του 2013 ακυρώνεται η παρουσίαση του βιβλίου του δημοσιογράφου Μηνά Παπαγεωργίου με τίτλο «Το πρόβλημα της ιστορικότητας του Ιησού: Το ρεύμα των Μυθικιστών» (εκδ. Δαιδάλεος), που ήταν προγραμματισμένη να διεξαχθεί στο πολιτιστικό κέντρο του Δήμου Παπάγου-Χολαργού.
Όπως ανέφερε ο συγγραφέας στο προσωπικό του ιστολόγιο, ο υπεύθυνος πολιτισμού του δήμου τον ενημέρωσε πώς την απόφαση για την ακύρωση της εκδήλωσης πήρε ο ίδιος ο δήμαρχος κ. Βασίλειος Ξύδης, ύστερα από έντονες πιέσεις που του ασκήθηκαν από εκκλησιαστικούς παράγοντες. Την όλη… εξέλιξη χαιρέτισαν με ιδιαίτερη ικανοποίηση χριστιανικά blogs αναρτώντας σχετικά άρθρα υπό τον τίτλο «Μπράβο στο δήμαρχο Παπάγου-Χολαργού που είπε όχι σε αποκρυφιστική εκδήλωση»!

2) Το Σύμφωνο Συμβίωσης και οι Αφορισμοί

Στα τέλη του Νοεμβρίου του 2013, ο μητροπολίτης Πειραιώς Σεραφείμ απειλεί δημόσια με αφορισμό, μέσα από μια 9σέλιδη επιστολή, όσους βουλευτές αποφασίσουν να ψηφίσουν στη Βουλή την τροπολογία που θα επιτρέπει στα ομόφυλα ζευγάρια να υπογράφουν το σύμφωνο συμβίωσης.
Ο Σεραφείμ κάνει λόγο για «υβρι κατά του θεού και των ανθρώπων» και ότι «επιχειρείται το φοβερό αυτό αμάρτημα της ομοφυλοφιλίας, του κιναιδισμού, του σοδομισμού, της αρσενοκοιτίας, της παρά φύσιν ασέλγειας, που προεκτείνεται στην παιδεραστία και παιδοφιλία, να παρουσιασθεί ως φυσιολογική κατάσταση, ως απλή διαφορετικότητα. Η πανανθρώπινη όμως συνείδηση ανά τους αιώνες γνωρίζει ως φυσιολογική συμπεριφορά τις σχέσεις ανάμεσα στον άνδρα και τη γυναίκα».
Ο ιεράρχης καταλήγει απευθύνοντας το εξής ερώτημα προς τους βουλευτές: «Ποιοι είστε εσείς, οι εκπρόσωποι της νεωτερικότητας, που τολμούν και βάζουν τους εαυτούς των πάνω από τον Θεό και καταργούν το Ευαγγέλιο και τη διδασκαλία των Αγίων Πατέρων;».

 Η περίπτωση του “Γέροντα Παστίτσιου”

Η τελευταία υπόθεση αυτού του μίνι αφιερώματός μας, αφορά δίχως αμφιβολία στην υπόθεση του Φίλιππου Λοΐζου, δημιουργού της facebookικής σελίδας «Γέροντας Παστίτσιος», ο οποίος καταδικάστηκε στα μέσα του Ιανουαρίου του 2014 σε 10 μήνες φυλάκιση για «καθύβριση θρησκεύματος».
Να σημειωθεί –ένα γεγονός το οποίο προβάλλεται ελάχιστα από τα mainstream ΜΜΕ- ότι το κύριο κίνητρο του Λοΐζου για την κατασκευή της συγκεκριμένης σελίδας ήταν η καταγγελία της τεράστιας βιομηχανίας εκμετάλλευσης και παραγωγής ψεύτικων θαυμάτων που είχε στηθεί μετά τον θάνατο του αγιορίτη μοναχού Παΐσιου (1924-1994) από διάφορους εκκλησιαστικούς και όχι μόνον παράγοντες.
Το κυνήγι του Παστίτσιου ξεκίνησε αμέσως μετά από μια… επιτυχημένη φάρσα του Λοΐζου, ο οποίος κατασκεύασε ένα ψεύτικο θαύμα του Παΐσιου που διαδόθηκε ταχύτατα σε χριστιανικές ιστοσελίδες και σκανδαλοθηρικές εφημερίδες. Η δίωξη του Παστίτσιου προκάλεσε έκρηξη οργής και αγανάκτησης στα κοινωνικά δίκτυα, ενώ αξιοσημείωτο είναι το γεγονός της ταυτόχρονης εμφάνισης μιας πληθώρας χιουμοριστικών σελίδων που βάδισαν –και εξακολουθούν να βαδίζουν- στα χνάρια του Παστίτσιου. Στα παράξενα της όλης υπόθεσης και η διοργάνωση περιφοράς ταψιού με παστίτσιο στα Εξάρχεια στα τέλη Σεπτεμβρίου του 2012, στην οποία συμμετείχαν εκατοντάδες άτομα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου